Abonnement til ledere

Abonnement til studerende

Slaget om Asien

20. august 2004

Thumbnail

Bognyt i Børsen den 20. august 2004.

Anmeldelse af:
Peter J. Williamson. Winning in Asia: Strategies for Competing in the new Millenium, 2004.
Harvard Business School Press.
Af Per Nikolaj Bukh

Denne bog – Winning in Asia – handler om virk- somheders strategiske muligheder på det asiati- ske marked. Ikke, hvordan man afsætter et par containere med varer, eller hvordan man får et kinesisk produktionsdatterselskab til at fungere. Nej, det drejer sig om ’big business’, hvor det er markedsdominans på hele det asiatiske marked, der er på spil.

Som udgangspunkt er denne bog derfor kun væ- sentlig for et fåtal af danskere – men der er allige- vel mange flere, som vil kunne få essentiel viden ved at læse den. Denne lidt kryptiske indgangs- bemærkning skal forstås således, at bogens egentlige målgruppe for det første er ledere af asiatisk-ejede virksomheder, fordi der med forfat- teren Peter J. Williams’ argumentation er behov for en strategisk nytænkning. Og for et andet er den umiddelbare målgruppe vestlige multinationa- le virksomhe-der, der opererer i Asien eller har planer om at gå ind på det asiatiske marked.

Men bogen er også særdeles interessant for dan- ske virksomheder, som vil have blot en lille bid af det uendeligt store marked, der åbner sig med en asiatisk afsætnings-strategi, eller som møder kon- kurrence fra de store spillere på det asiatiske hjemmemarked. Afstanden fra en mellemstor dansk produktionsvirksomhed, som har gjort sig sine første erfaringer med at lægge dele af sine aktiviteter i et asiatisk land til de hjemlige er- hvervsvilkår og sædvanlige forståelsesramme kan være uendelig stor.

Det gælder ikke blot de kulturelt bestemte normer for, hvorledes man omgås hinanden og kommuni- kerer – eller for eksempel det særlige samspil mellem de lokale myndigheder og de vestlige erhvervsvirksomheders muligheder for at agere. Her er vi allerede opmærksomme på, at der er forskelle mellem Danmark og de asiatiske lande, som vi etablerer os i. Det gælder også den til- gangsvinkel, virksomheder har til konkurrence og samarbejde – og den tradition, som er indgroet i asiatiske virksomheders strategier på områder som for eksempel branding, produktudvikling og back-office-produktivitet.

Her er bogen central, fordi den indeholder en for- holdsvis dybdegående analyse af grundlaget for de store asiatiske virksomheders måde at anskue konkurrencestrate-gier på. I forlængelse heraf påpeger Peter J. Williamson både svagheder og styrker i den såkaldte asiatiske arv, idet han skit- serer forskellige strategiske udviklingsmulig-heder for de virksomheders, som i de kommende år vil tage del i den uundgåelige konsolidering på det asiatiske marked. Denne analyse er ganske in- struktiv, fordi den giver et nyt perspektiv på, hvad det er, vi er oppe imod, når vi som danske virk- somheder etablerer os på de asiatiske markeder med tanken om at få en del af det uendelige mar- ked, der er ved at åbne sig.

Der har været skrevet meget om de asiatiske økonomiers succesfulde udvikling frem mod den finansielle krise i 1997 og ligeså meget om dens betydning for den fremtidige udvikling i Asien. Men der findes langt mindre litteratur om, hvilke strategier, der vil være succesfulde for virksom- heder, der vil begå sig på de asiatiske markeder. Det er sådan en bog, som Peter J. Williamson har skrevet.
Undervejs i bogen gør han det desuden klart, hvilke nye udfordringer vestlige multinationale virksomheder vil komme til at stå over for i de kommende år. Èt af de forhold, som jeg fandt tankevækkende, er den vestlige tendens til at bygge stærke bånd, understøttet af strategiplaner, økonomistyring mv., mellem datterselskaberne og det globale hovedkvarter – men med en klar en- vejsorientering, hvor de asiatiske enheder får udstukket en rolle defineret i hovedkvarteret.

Ud over, at dette resulterer i, at de asiatiske dat- terselskaber får en begrænset indflydelse på stra- tegi, organisationsdesign og udviklingen af deres egne funktioner og aktiviteter, så er dette en hæmsko for datterselskabernes indbyrdes interak- tion – og dermed også for videndeling på tværs af de nationale markeder i Asien. Hvis ikke de euro- pæiske multinationale virksomheder bliver bedre til at blive virkelig globale i deres aktiviteter, kan denne stramme styring udvikle sig til en konkur- ren-cemæssig ulempe i forhold til de asiatiske virksomheder, som formår at opbygge strukturer, som går på tværs af de nationale grænser.
Alt i alt er dette en bog, som kan anbefales til alle, som interesserer sig for konkurrencevilkår på de asiatiske markeder, eller som ønsker at få en bedre forståelse for asiatiske virksomheders til- gang til strategi og konkurrence. Dermed er bogen også interessant for langt flere end dens umiddel- bart snævre målgruppe i form af ledere af store asiatiske virksomheder.
Peter J. Williamson. Winning in Asia: Strate- gies for Competing in the new Millenium, 2004. Harvard Business School Press, Boston (261 sider), $32,50.