Abonnement til ledere

Abonnement til studerende

100 topchefer (Boganmeldelse)

28. februar 2011

Tags:

Danske topchefer

Af
Steen Hildebrandt
Professor, ph.d.
Institut for ledelse
Aarhus Universitet

Dagbladet Politikens erhvervskommentator Niels Lunde er én af de ypperste kendere af danske erhvervsliv og danske erhvervsledere. Skal der skrives en bog om Danmarks 100 topchefer, er Niels Lunde derfor den mest oplagte forfatter. Det har han gjort! En umulig opgave. Et umuligt projekt. For ikke nok med, at han har villet udvælge og skrive om de 100 største eller øverste topchefer. Han har også villet rangordne dem efter deres magtmæssige status i dansk erhvervsliv. Det kan man ikke. Men Niels Lunde har gjort det! Et pragtværk om dansk erhvervsliv på næsten 500 sider er blevet resultatet. En kæmpe præstation.

100 topchefer er beskrevet. Deres karriereforløb og nuværende position. Deres udfordringer og værktøjer. Deres vision, mission mm. Rangorden, graden af og forståelsen af indflydelse kan diskuteres fra nu af og til Mortens aften, men Niels Lunde har gjort et forsøg, og han har forholdsvis klart i bogens indledning forklaret, hvilke kriterier, han har lagt til grund for rangordningen.

Hvem er nr. 1. Det er selvfølgelig Mærsk Mc-Kinney-Møller. Hvem er nr. 10? Det er Lars Larsen. Hvem ligger i midten? Det gør formanden for Finansiel Stabilitet, den højt respekterede og meget omtalte Henning Kruse Petersen. Hvem er nr. 2? Det er Niels Due Jensen efterfulgt af Kjeld Kirk Kristiansen og Lars Rohde.

Topchefernes 10 bedste værktøjer hedder Niels Lundes indledningskapitel til bogen. Dette afsnit kan stå helt alene. Det er en fremragende beskrivelse af, hvad disse topchefer har af prioriteter og fokusområder. Det er følgende: 1. Kundefokus, kundefokus og kundefokus, 2. Forstå kerneforretningen, 3.Tænk internationalt, 4. Pas på troværdigheden, 5. Husk at eksekvere, 6. Sæt det rigtige hold, 7.Gør det enkelt, 8.Tiden kræver åbenhed, 9. Vær tæt på driften og 10. Differentiering sikrer fremtiden.

Ud over dette redegør Niels Lunde hen igennem bogen for et antal mere konkrete værktøjer eller tilgange til ledelse. De skal også med, for de er ligeledes vigtige. Det er: 1. Brug din mavefornemmelse, 2. Gå analytisk til værks, 3. Lønsomhed er vigtigere end vækst, 4. Sæt en stor dagsorden, 5. Tænk politisk, især klimapolitisk, 6. Få en offentlig profil, 7. Byg et personligt netværk og 8. Bløde værktøjer virker stadig – for nogle. Det er ikke ment som generelle anbefalinger eller tilgange, men som holdninger og tilgange til ledelse, der kan være med til at differentiere lederne fra hinanden, altså i virkeligheden grove måder at kategorisere og karakterisere disse topchefer på.

En sådan bog skal læses nu og her. Den bliver hurtigt lidt ramponeret, fordi aktørerne ændrer stil, fokus, placering, position mm. Stine Bosse har fx skiftet position, mens bogen er blevet trykt – og sådan vil der ske meget inden for det næste år.

Forlaget og forfatteren skal have stor ros for dette helt specielle initiativ. Ledelseshistorisk vil værket stå. Det er et øjebliksbillede af Danmark og dansk erhvervsliv af en sjælden kvalitet og karakter.

Niels Lunde: 100 topchefer. En guide til dansk erhvervsliv. L & R Business. 460 sider. Pris kr. 450. ISBN 9788711414170.