Kompetencer og produktivitet (Ledelse mandag)
6. juni 2011
”Jeg vil hellere uddanne mine medarbejdere med risiko for, at de forlader mig og flytter til en anden virksomhed, end jeg vil undlade at uddanne dem med risiko for, at de bliver hos mig”.
Sådan sagde en dansk virksomhedsleder og –ejer engang. Der er sikkert andre kloge ledere, der har sagt noget lignende. Udtalelsen er vigtig – og måske specielt nu, hvor flere og flere danske virksomheder oplever, at livet er værd at leve igen.
Jeg siger ikke, at krisen eller kriserne er ovre; jeg siger ikke, at alt er godt. Jeg siger, at virksomhederne nu – igen – skal til at satse på deres medarbejderes og lederes uddannelse, videreuddannelse, kompetenceudvikling mv.
Vi kan kalde det mange ting. Jeg tror, at virksomhederne skal til at være en anelse mere kreative, når det handler om, hvordan man i praksis arbejder med uddannelse, videreuddannelse mm.
Den gamle model hed: Man gjorde ingenting. Den næste model hed: Man køber eller køber sig adgang til et standardkursus. Og kan man komme af sted med at få fingrene ned i en offentlig kasse – et tilskud eller lignende, så tager man meget gerne det med. Ufatteligt mange kurser, seminarer, konferencer mm. – af tvivlsom værdi – udbydes, markedsføres – og nogle får tilskud.
Men herefter findes der jo et utal af måder at lære på, at udvikle på, at kompetenceudvikle på. Nogle foregår uden for, andre foregår hjemme i virksomheden. Jeg skal ikke udfolde det her, men jeg vil gerne minde om, at man kan arbejde med uddannelse, kompetenceudvikling på mange måder, og jeg fornemmer, at mange virksomheder kan nå meget mere og meget længere, hvis de begynder at arbejde mere kreativt, nytænkende med dette.
Dansk erhvervsliv har tilsyneladende et produktivitetsefterslæb i forhold til en del andre lande; en del af dette efterslæb kan meget vel have noget at gøre med et efterslæb, når det handler om medarbejderuddannelse, lederudvikling mm.